Warkah cinta tertua di dunia



Siapa sangka batu bersurat yang dijumpai di lembah Nippur, Iraq menjadi satu artifak yang cukup berharga dalam penyelidikan arkeologi. Apa yang menariknya, batu bersurat tertera tulisan Cuneiform ini sebenarnya adalah sebuah warkah cinta yang tertua pernah direkodkan.  

Mula dijumpai pada tahun 1889, ukiran batu ini telah ditemui seorang ahli arkeologi dari Universiti Philadelphia, Amerika Syarikat, Profesor Noah Kramer. Difahamkan, ukiran batu bersurat ini merupakan sebuah artifak peninggalan masyarakat Sumeria- sebuah bangsa yang menduduki tamadun awal Mesopotamia.  

Pada mulanya, objek ukiran batu tersebut hanya dianggap sebagai penemuan biasa sahaja. Bagaimanapun, selepas 58 tahun kemudian barulah diketahui  artifak berkenaan sebenarnya sangat bernilai terutamanya membongkar rahsia kisah kehidupan masyarakat kuno itu. 

Berdasarkan penyelidikan lanjut dan proses terjemahan mendapati, batu bersurat tersebut merupakan surat cinta yang diukir khas sempena hadiah perkahwinan. Surat ini dikatakan milik seorang bangsawan wanita yang bernama Inanna. Ia merupakan sebuah puisi cinta yang ditujukan khas kepada bakal suaminya.   Dianggarkan, warkah  cinta tertua di dunia itu ditulis sekitar tahun 2030 Sebelum Masihi.  

Berikut adalah terjemahan daripada petikan ayat surat berkenaan “Bridegroom, dear to my heart,Goodly is your beauty, honeysweet,Lion, dear to my heart,Goodly is your beauty, honeysweet. You have captivated me,Let me stand tremblingly before you. Bridegroom, I would be taken by you to the bedchamber,You have captivated me,Let me stand tremblingly before you.Lion, I would be taken by you to the bedchamber”.

“Bridegroom, let me caress you,My precious caress is more savory than honey,
In the bedchamber, honey-filled,Let me enjoy your goodly beauty,Lion, let me caress you,My precious caress is more savory than honey.Bridegroom, you have taken your pleasure of me,Tell my mother, she will give you delicacies,My father, he will give you gifts.Your spirit, I know where to cheer your spirit”.

“Bridegroom, sleep in our house until dawn,Your heart, I know where to gladden your heart,Lion, sleep in our house until dawn.You, because you love me,Give me pray of your caresses,My lord god, my lord protector,My Shu-Sin, who gladdens Enlil’s heart,Give my pray of your caresses.Your place goodly as honey, pray lay your hand on it,Bring your hand over like a gishban-garment,Cup your hand over it like a gishban-sikin-garment”. 

Dalam tradisi masyarakat Sumeria, seseorang wanita yang ingin melangsungkan perkahwinan hendaklah melakukan kejutan istimewa buat pasangan mereka. Seperti mana yang sering dilakukan, mereka akan menulis puisi cinta yang diukir khas pada satu kepingan batu bersaiz kecil. Ia dianggap satu hadiah istimewa dan  sebagai tanda kesetiaan serta kasih sayang golongan wanita Sumeria terhadap pasangan mereka. Kebiasaannya, amalan menulis puisi ini   dilakukan pada malam perkahwinan.

Tamadun Mesopotamia merupakan salah satu tamadun terawal di dunia yang wujud sekitar tahun 6,000 Sebelum Masihi. Lokasi tamadun kuno ini dikenal pasti terletak di Teluk Parsi iaitu di antara dua batang sungai utama yang dikenali Sungai Tigris dan Sungai Eupharates.  

Ketika zaman perkembangan tamadun ini, masyarakatnya terkenal dengan pelbagai ciptaan dan teknologi baru pada masa itu. Sebagai contoh, sistem pengairan yang sistematik bagi mengelakkan bencana banjir dan kemarau, pelopor pertama dalam penciptaan roda, memperkenalkan sistem nombor baru dan kalendar tahunan.

Selain itu, tamadun ini juga memiliki sistem pengurusan yang cekap terutamanya dalam urusan perdagangan dan pentadbiran. Menariknya, apa jua yang melibatkan kedua-dua aktiviti ini akan direkodkan pada plat-plat yang diperbuat daripada tanah liat. Rekod-rekod ini ditulis dengan menggunakan sistem penulisan mereka sendiri yang dikenali Cuneiform atau tulisan pepaku. 

Comments

Popular posts from this blog

Pengawal Rumah Melayu Lama

Laluan rahsia Genting Bidai

Air yang menyembuhkan penyakit