Dendam si gajah
Sungai Kerawai yang terletak di Teluk Intan, Perak, telah terpalit dalam lipatan sejarah pengangkutan di Malaysia kerana di kawasan inilah, sekumpulan gajah telah menyerang gerabak kereta api penumpang secara bertentangan. Apa yang menakjubkan, peristiwa berdarah yang berlaku lebih seabad lalu itu dikatakan bermotifkan dendam.
Sejarah sistem rel di Tanah
Melayu telah membuka lembarannya pada 1 Jun 1885 apabila jalan kereta api yang pertama,
menghubungkan Taiping dengan Port Weld (Kuala Sepetang), telah dibuka dengan
rasminya oleh Sir Hugh Low – Residen Perak ketika itu. Tujuan utama aliran itu dibina
adalah untuk menghubungkan kawasan perlombongan di Larut dengan pelabuhan
terdekat iaitu Port Weld.
Tidak berhenti di situ, pihak
British seterusnya membina laluan kereta api di sepanjang Pantai Barat
Semenanjung Tanah Melayu. Sehinggalah pada tahun 1905, landasan kereta api dari
utara ke selatan siap dibina sepenuhnya yang menghubungkan stesen Butterworth
ke Melaka.
Pada peringkat awal sistem
pengangkutan ini beroperasi, iaitu ketika zaman sebelum merdeka, ia sering
menerima ancaman dan serangan luar jangkaan. Bukan sekadar serbuan daripada pengganas
komunis, tetapi juga ancaman daripada haiwan liar. Paling tragis, serangan
sekumpulan gajah yang naik minyak dan mengamuk dengan menyerang kereta api yang
sedang meluncur laju di atas landasan.
Menurut Ketua Pengarah Jabatan
Muzium Malaysia, Datuk Ibrahim Ismail, kejadian tersebut berlaku pada tahun
1894, membabitkan perjalanan kereta api penumpang dari Ipoh, Perak menuju ke
Kuala Lumpur. Kereta api wap itu membawa tiga gerabak penumpang yang
kebanyakannya terdiri daripada saudagar serta tauke lombong yang baru pulang
meninjau beberapa lokasi perlombongan di Perak.
Sebaik tiba di Teluk Anson – kini
dikenali sebagai Teluk Intan - kereta api yang dipandu oleh seorang warga
Inggeris itu diserang oleh seekor gajah jantan bersama sekawan gajah lain yang
menunggu di laluan kereta api. Gajah jantan tersebut telah merempuh kereta api
yang sedang bergerak itu secara berhadapan – dengan cara menyondol.
Rempuhan itu telah menghasilkan
momentum yang amat kuat sehingga kereta api berkenaan tergelincir dan gerabaknya
terkeluar daripada landasan. Beberapa batang besi rel juga turut tercabut serta
patah.
Ketika kejadian, kereta api
berkuasa wap itu dipandu antara 40 hingga 50 batu sejam dan ia dianggap laju
bagi keupayaan enjin kelas wap. Menurut Ibrahim, model kereta api wap yang
terbabit dalam rempuhan gajah itu adalah sama dengan model kereta api yang
dipamerkan di Muzium Negara ketika ini.
Dengan muatan tiga gerabak
penumpang yang mempunyai kelajuan seperti itu, sukar untuk dibayangkan kekuatan
seekor gajah yang mampu ‘menumpaskan’ sebuah kereta api.
Berdasarkan kepada cerita lisan,
gajah jantan berkenaan dikatakan mempunyai susuk yang besar, lebih besar
daripada gerabak kereta api. Penduduk setempat percaya, gajah jantan itu
mengamuk untuk menuntut bela di atas kematian anaknya yang dirempuh kereta api
di kawasan yang sama, beberapa tahun sebelum itu.
Kemudian pada tahun 1888, seekor
gajah betina pula maut dilanggar kereta api ketika menyelamatkan sekumpulan
gajah lain yang sedang melintasi laluan rel. Dikatakan, gajah betina itu
merupakan anak kepada gajah jantan tersebut.
Jelas Ibrahim lagi, gajah
sememangnya dikenali antara haiwan yang sangat pantang atau terlalu sensitif
melihat cahaya pada waktu malam. Secara kebetulan, kejadian itu juga berlaku antara
lewat petang dan senja, iaitu sekitar pukul 5.00 hingga 7.00 petang. Hutan
tebal yang menyelubungi kawasan tersebut menjadikan suasana sekeliling agak
gelap.
Bagaimanapun, akibat rempuhan yang sangat kuat
secara berdepan, gajah jantan itu mati di tempat kejadian. Dua orang pekerja
kereta api warga India turut terbunuh. Manakala penumpang lain yang menaiki gerabak
belakang hanya mengalami kecederaan ringan.
Sehingga kini, kejadian tersebut
masih diingati oleh penduduk di sekitar Teluk Intan, Perak. Bagi memperingati
sejarah tersebut, tengkorak gajah terbabit telah diawet dan disimpan di Muzium
Perak yang terletak di bandar Taiping untuk tatapan umum. Tulang paha gajah itu
ditempatkan di Muzium KTMB, manakala gadingnya difahamkan telah dibawa pulang
ke England oleh pihak British ketika itu.
Comments
Post a Comment