Tragedi Butterworth




Kira-kira 27 tahun lalu, satu peristiwa hitam telah menggemparkan seluruh rakyat di Malaysia. Ia mengisahkan situasi cemas yang berlaku di sebuah terminal feri yang dikenali Pangkalan Sultan Abdul Halim, Pulau Pinang. Ketika kejadian berlaku, terminal tersebut dikatakan roboh akibat jumlah muatan yang berlebihan hingga menyebabkan 32 orang mangsa terkorban manakala 1,543 lagi cedera.

Mengikut kronologi tragedi berkenaan, ia berlaku pada 31 Julai 1988 iaitu pada pukul 4.40 petang. Terminal feri tersebut dilaporkan sesak sejak awal pagi akibat kemasukan ribuan pengunjung  yang ingin menyeberang ke Pulau Pinang. Difahamkan, rata-rata pengunjung yang berada di situ adalah puluhan ribu penduduk tempatan dan luar negara yang datang untuk menyaksikan dua perayaan yang membabitkan kaum Cina iaitu, Pesta Dewi Kwan Yin di Georgetown dan sambutan ulang tahun Gereja St Anne, di Bukit Mertajam.

Keadaan itu menyebabkan Jambatan Pulau Pinang ditutup pada kenderaan awam untuk mengelakkan kesesakan ketika perarakan itu berlangsung. Justeru, pengunjung yang ingin menyertai perarakan tersebut terpaksa menggunakan feri. Malangnya, kehadiran pengunjung yang mahu ke Pulau Pinang yang dianggarkan lebih 10,000 orang telah memaksa pihak bertanggungjawab menutup pintu masuk ke kawasan pangkalan yang satu-satunya menjadi pintu masuk ke Georgetown.

Di tingkat satu iaitu laluan pejalan kaki pangkalan berkenaan turut ditutup tetapi jumlah orang yang terlalu ramai menyebabkan anggota keselamatan yang berkawal ketika itu tidak dapat menyekat kemasukan pengunjung yang datang berbondong-bondong.

Lebih teruk lagi, situasi di kawasan itu mula menjadi kelam-kabut selepas sebuah feri yang datang dari arah Pulau Pinang menghampiri jeti tersebut. Tanpa menghiraukan arahan daripada pihak berkuasa, para pengunjung meluru dan berebut-rebut memasuki ruang pintu utama untuk memasuki feri yang baru tiba.

Malang tidak berbau, ketika para pengunjung di situ sedang berebut memasuki feri, mereka dikejutkan dengan satu dentuman bunyi dan gegaran yang sangat kuat. Dalam sekelip mata, pelantar jeti setinggi lima meter yang dibina pada tahun 1956 itu runtuh dipercayai akibat terlalu berat untuk menampung beban kemasukan ribuan pengunjung yang ingin menyeberang ke Pulau Pinang sejak pagi hari kejadian.

Justeru, ia mengakibatkan pengunjung yang berada di situ menggelongsor dan terjatuh ke dalam laut, manakala tiang dan kayu binaan berat turut menghempap mereka. Ekoran kejadian itu, keadaan menjadi huru-hara apabila ribuan pengunjung yang berada di kawasan itu  cuba lari menyelamatkan diri. Namun, hanya sebilangan kecil sahaja berjaya meloloskan diri dan selebihnya terperangkap di dalam runtuhan itu.

Pelbagai pemandangan ngeri dan menyayat hati kelihatan di tapak runtuhan itu. Seorang pekerja jeti yang sebelum itu sibuk melarang orang ramai memasuki kawasan berkenaan kerana sudah terlalu sesak, kelihatan tertiarap dihempap tiang terminal sebesar pemeluk. Dada pekerja itu sudah menjadi leper dan tidak boleh digerakkan sama sekali, cuma kepalanya saja tertoleh ke kiri ke kanan meminta tolong.

Dari satu sudut lain pula, seorang pelancong yang sebelum itu sibuk dengan kamera videonya yang merakam pemandangan kesesakan pengunjung yang ingin memasuki Pulau Pinang bagi menyertai keraian di sana, dilihat berlumuran darah di bahagian kepalanya.

Sebuah stesen bas berhampiran iaitu stesen bas Butterworth penuh dengan mangsa yang berjaya diselamatkan. Mereka menenangkan diri di situ selepas berjaya keluar dari lokasi tragedi. Suasana pada ketika itu hening dan ramai mangsa yang berkumpul di stesen bas
memilih untuk tidak mengeluarkan suara, sebaliknya terus termenung seolah-olah masih tergamam dengan kejadian tidak disangka itu.


Akibat daripada kejadian itu, satu Suruhanjaya Diraja ditubuhkan bagi menyiasat punca sebenar mengapa pangkalan tersebut runtuh. Diketuai oleh Tan Sri Chan Ming Tat, Suruhanjaya Diraja berkenaan mula menemu ramah beberapa pihak termasuk Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang. 

Selepas siasatan rapi dijalankan, badan kerajaan tersebut mendapati sistem yang diguna pakai Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang tidak berkesan untuk mengawal jumlah orang yang terlalu ramai sehingga mencetuskan kesesakan yang luar biasa di dalam pangkalan terbabit.


Info tragedi Butterworth

  1. ·         Pangkalan Sultan Abdul Halim dibina pada tahun 1956.
  2. ·         Tiangnya diperbuat daripada besi konkrit dan lantainya dari papan tebal.
  3. ·   Gelegar lantai, pagar dan dinding diperbuat daripada besi tumpat, melintasi ruang laluan kereta di sebelah bawah. 
  4. ·    Pangkalan ini mempunyai dua tingkat. Tingkat bawah untuk laluan kenderaan keluar dan masuk. Tingkat atas pula untuk laluan penumpang dari stesen bas Butterworth.

Comments

Popular posts from this blog

Pengawal Rumah Melayu Lama

Benua yang tenggelam di Asia Tenggara

Sains Di Sebalik Sejadah Berdiri